Jak vybrat elektrokolo?
....v současné době nabízíme tři kvalitní a zavedené značky na našem trhu: CRUSSIS, LEADER FOX a KELLYS, které uspokoji každého zákazníka svoji rozmanitou, ucelenou nabídkou a výrobou v Evropě
Problémem však pro zákazníka může být složitá orientace v dané problematice elektrokol. Troufáme si říci, že jedna z hlavních předností naši firmy je právě bourání nastavených dogmat a maximální snaha o lepší povědomí námi prodávaném sortimentu, ať už ve formě kvalitních popisků prodávaných produktů, či jednotlivých článků pro lepší představu o nákupu pro Vás-naše zákazníky. Proto jsme připravili následující článek o výběru elektrokol a vysvětlení několik zásadních termínů při jejich porovnávání.
První co by si měl každý zákazník ujasnit je, pro koho má být elektrokolo určeno, jak často a kde jej bude využívat..
Kapitoly:
|
Jednotlivé typy cyklistických kol si můžeme více rozebrat zde:
Městský(City) typ kola: tato elektrokola jsou ideální pro uživatele, kteří se potřebují pohybovat převážně na nenáročných, zpevněných silnicích měst či polních cestách na kratší až středně dlouhé vzdálenosti. Hlavní přednosti těchto kol jsou v malé hmotnosti baterie, snadném nástupu i ovládání a vybavenosti těchto elektrokol pro denní užívání.
Krosový(Trekingový) typ kola: tento typ je určen pro uživatele, kteří hledají univerzální elektrokolo na cestování jak po silnicích, tak lehkém terénu na střední až dlouhé vzdálenosti. Tato kola nabízí dlouhé dojezdy, kvalitní komponenty, jsou lehká a mají velmi vyvážené jízdní vlastnosti, které je předurčují jako Vašeho věrného společníka na všech cyklotoulkách za dobrodružstvím všedních dnů.
Horský(MTB) typ kola: tento typ ocení všichni, kteří hledají kolo nejen pro jízdu ve městě, či cyklostezkách, ale především po lesních a horských, mnohdy nezpevněných cestách. U těchto elektrokol je dbáno především na výkon a kvalitní komponenty, i elektroniku s velmi přesnou dopomocí motoru. Dále disponují odpruženou vidlicí, většinou kotoučovými brzdami. Tato kategorie nejvíce prověřuje kvalitu použitých komponentů a elektropohonu, zároveň však může nabídnout největší univerzalitu a zážitek z jízdy.
Skládací typ kola: předností těchto modelů je přirozeně především v dobré skladnosti, malé hmotnosti a flexibilním použití. Určitě jej ocení každý kdo potřebuje uživatelsky pohodlné elektrokolo na krátké vzdálenosti po městě, či do práce a zejména při častém transportu výtahem, nebo dopravním prostředkem jde o jasnou volbu.
Dojezdy a jejich rozdělení:
Obecně pokud se chceme pohybovat ve městě a okolí v rozmezí do cca. 50km, stačí nám základní baterie s kapacitou 11-13 Ah, v případě středních, až delších vzdáleností je třeba už volit vyšší kapacitu baterie 14,5 – 17,5 Ah.
Při požadavku na co nejdelší dojezd, kopcovitý terén, nebo velké zatížení je ideální vybírat elektrokola se středovým pohonem a kapacitou baterie kolem 17,5 Ah / 20 Ah.
Někdy se kapacita baterií elektrokol uvádí ve Wh, kdy 500 Wh odpovídá ekvivalentu cca 13,4 Ah.
Je třeba ještě říci ohledně zmiňovaných dojezdů (což je velice často vyhledávaný pojem při výběru elektrokola), že tato problematika není úplně tak prostá. Dojezd je ovlivněn jak hmotností cyklisty, terénem, kapacitou baterie, osazením kola a řídící elektronikou, která dávkuje dopomoc při jízdě. To vše má zásadní vliv na reálný dojezd a proto je třeba si uvědomit, že dojezd nelze brát jako nejzásadnější parametr při výběru kola. Především u méně známých značek je tento údaj často zkreslen, stejně tak jako předimenzované nosnosti u některých značek cardio trenažérů a posilovacích strojů. Z těchto důvodu se snažíme si udělat o co nejvíce produktech osobní názor a zkušenost, abychom mohli našim zákazníkům předat adekvátní informace.
Nicméně nemusíte mít obavy z tohoto tématu, protože ač většina zákazníků právě vybírá dle maximálního dojezdu, z praxe si každý brzy uvědomí, že je dobré vědět, že kolo má dostatečně velký dojezd, ale pravděpodobně nikdy dobrovolně nebudete sedět na kole více jak 70 km při běžném používání.
Co dál je potřeba konkrétně řešit při výběru elektrokola?
Umístění elektropohonu
- elektropohon v předním kole: tento typ se dnes již prakticky nenabízí..krom nízké ceny, lze nalézt řadu negativních vlastností jako je nízký výkon, dojezd a vysoké zatížení přední části spojené s prokluzováním předního kola, zejména v terénu..
- elektropohon v zadním kole: tento typ nabízí vysoký přenos točivého momentu a tak velmi dobrou míru akcelerace a zároveň neprokluzování kola v terénu. Ocení jej tak zejména cyklisté, kteří chtějí jezdit často bez dopomoci elektromotoru a pomoc elektromotoru zapínají pouze v náročných výjezdech, či únavě. Zadní pohon disponuje volnoběžkou a neklade při šlapání prakticky žádný odpor, který by Vám jízdu bez dopomoci elektromotoru znepříjemňoval. Hlavní nevýhodou však oproti středovému pohonu zůstává cca.poloviční dojezd při dopomoci a tak zejména v náročnějším, či kopcovitém terénu ztrácí vaše jízda v dojezdu a plynulosti..Co se však týče poměru ceny a jízdních vlastností může se jednat pro mnohé o ideální volbu..
- elektropohon ve středu kola: tento typ je z pohledu vyváženosti jízdních vlastností, dojezdu a plynulosti dávkování-efektivity elektropohonu asi nejoptimálnější řešením, které se u současných elektrokol objevuje. Díky volbě optimálních otáček motoru a pomocí volby vhodného převodu je úspornější, proto dosahuje dlouhých dojezdů, vysokého jízdního komfortu a v neposlední řadě velmi přirozeného a příjemného pocitu z jízdy. Mezi nevýhody patří především vyšší cena a nároky na kvalitnější komponenty-zejména kvalita řazení a jeho správné používání..
Baterie a její umístění
Dnes se u kvalitních výrobců používají výhradně lithiové baterie, které disponují především výborným poměrem mezi hmotností, výdrží, životností a cenou. Nemusíte se bát, že by baterie měly tzv. "paměťový efekt", takže můžete klidně nabíjet baterie po krátké jízdě. Baterie by se měla po 4-8 letech do 80% nabít do 2 h a do plného nabití do 3-4 h. Nová baterie má životnost v kilometrech cca 15-25 tis. km.
Výhody Li-Ion baterií
- nízká hmotnost díky vysoké hustotě energie (cca 200 Wh / kg)
- minimální samovybíjení (cca 5-10% za měsíc)
- nemá paměťový efekt – lze kdykoliv nabíjet
- vysoké nominální napětí: 3,7 V
- životnost 500-1200 cyklů.
Umístění baterie
Toto téma je prakticky stejné jako u elektromotorů z hlediska vyváženosti těžiště, manipulace s kolem apod. Zde si můžete přečíst opět základní přehledné rozdělení.
Baterie na rámu kola: umístění na rámu kola, tam kde normálně bývá cykloláhev je stejně jako středový motor ideální místo pro perfektní vyváženost kola při manipulaci. Dalším plusem je kompaktní design a zachování klasické geometrie rámu bez použití nestandardních komponentů. Nevýhodou tohoto typu je samozřejmě omezení prostoru pro zmiňovanou láhev na vodu apod. Tento typ se přirozeně nejvíce objevuje u trekových a horských modelů kol.
Baterie umístěná na nosiči kola: tento typ je častý u městských kol a případně kol skládacích. Tento typ se vyznačuje jednoduchou manipulací s dobíjením baterie apod. Přirozeně jeho slabinou je horší vyváženost kola díky posunu těžiště.
Baterie na sedlové tyči: tento typ je velice výhodný z hlediska vyváženosti kola a nenarušení designu kola. Je třeba ale počítat s tím, že zase prodlužuje rám kola a řetěz. Dále je také velice charakteristické pro tento typ absence tzv. "trojtalíře", takže máte k dispozici pouze jeden převodník.
Integrovaná baterie: speciálním typem je ještě integrovaná baterie přímo v rámu kola. Tyto baterie často vyhledávané kvůli svému kompaktnímu designu a nijak nenarušují vzhled kola. Nicméně je třeba si uvědomit, že díky této integraci bude vždy rám o něco těžší, baterie bude mít větší sklon k přehřívání a horší přístup pro manipulaci.
Upozornění:
Lithiovým bateriím také neprospívají příliš vysoké teploty, proto doporučujeme zbytečně nevystavovat baterie teplotám nad 35°C. Stejně tak nejsou vhodné opačné teploty, tedy pod 0°C. To vše ovlivňuje životnost baterie, stejně jako její intenzita používání. Z těchto důvodů také může nastat, že životnost baterie je rozdílná, než je poskytnuta záruka.
V zimních měsících tedy doporučujeme baterii klidně vyndat a nechat ji uskladněnou při pokojové teplotě.
Jakou velikost rámu zvolit?
Poslední kapitolou je samozřejmě také výběr samotné velikosti rámu, který si v ideálním případě otestujete osobně, případně se můžete orientovat prostřednictvím tabulkových doporučení. Velikost rámu je dána délkou sedlové trubky, od níž se odvozují ostatní rozměry rámu. Tato velikost se označuje jako "střed-střed". Všeobecné doporučení je, že velikost rámu horského kola se volí tak, aby cyklista stojící obkročmo nad kolem měl horní (vodorovnou) rámovou trubku cca.5cm pod rozkrokem. Menší rámy jsou tužší, mají těžiště níž a lépe se ovládají v náročnějším terénu. Větší rámy bývají pohodlnější a vhodnější pro dlouhé trasy.
Co napsat na závěr?
V neposlední řadě věc, o kterou by se každý měl zajímat je především záruka, dostupnost a služby k produktu poskytované..
Ať už tedy máte určitou představu, nebo pokud stále tápete v množství značek a nabízených modelů, pak nás neváhejte oslovit, či se zastavit na jedné z našich prodejen, kde je možné si naše Elektrokola vyzkoušet a osahat a zároveň probrat Vaše individuální přání a požadavky konkrétněji..Jsme tu pro Vás!
|